Azért mert, ha a KKV támogatás nélkül vásárol, akkor:
- lízingszerződéssel vásárolna (nyílt végű);
- legalább az áfa felét vissza tudja igényelni;
- a lízing kamatát levonhatja a társasági adóból – ez a kulcsmomentum;
- nem kell a teljes árat kifizetni;
- azt az összeget, amit nem kell a kocsi teljes vételárára kifizetni vissza tudja forgatni a vállalkozásába vagy állampapírba fektetni.
KKV-ként a következő kalkulációs logika alapján nem éri meg 9 milliósnál drágább autót venni a pályázati pénzből.
Ki is jár jól?
Az újautó piac biztosan, mert kb. 10 ezer elektromos autóra lehet összesen támogatást kapni, amivel a 2023-as elektromos autó eladások már most borítékolható módon duplázódni fognak. Az állam is jól jár, mert ezeknél az autóknál egyből be is kell fizetni az áfát, hiszen a lízingkonstrukció reálisan nem jöhet szóba, azaz nincs áfa levonási lehetősége a cégeknek.
Ki jár rosszul?
A bankok egyértelműen, mert kb. 100 milliárd forint finanszírozási lehetőségtől fognak elesni, pedig egyszámjegyű lett végre a hitelkamat. A KKV-k is, akik nem számolnak utána, hogy mennyi adózási előnytől esnek el.
Néhány pályázati szabály, amit mindenki tud, de ismétlési jelleggel:
A pályázat keretén megvásárolt autót (3 évig) 2027. december 31-ig meg kell tartani, addig nem adható bérbe vagy nem adható el.
A 41 kw alatti autókra 2,8 millió forintot lehet kapni, ezeknek az autóknak a tipikus ára bruttó 9 m Ft.
A 41-59 kw közötti autókra 3,6 millió forintot lehet kapni, amiknek a tipikus ára bruttó 15 millió forint körül ingadozik.
A legnagyobb akkumulátorral szerelt autókra pedig 4 millió forintot, ezek ára tipikusan bruttó 20 millió forint körül már beszerezhető.
A pályázat engedi mindhárom kategóriában, hogy drágább autót vásároljunk, bruttó 14,6m Ft (41 kw alatt), 14,78m Ft (41-59 kw között) és 25,4m Ft (51 kw felett) értékben, de kevesen lesznek akik ezt ki fogják használni.
A kalkuláció:
Ha valaki nettó 20 millió forintért a legdrágább támogatható autót veszi meg:
bruttó ár (Ft) |
25 400 000 |
Cash flow (Ft) |
-25 400 000 |
Nettó cash flow (Ft) |
-21 400 000 |
Azaz 21,4 millió forint tényleges pénzkiadással jár egy nettó 20 millió forintos autót megvenni. A pénz azonnal kiáramlik a cég számlájáról.
Ezzel szemben, ha nem veszi igénybe a támogatást, hanem:
- lízingeli az autót;
- a lízing kamatát a Tao törvény 22/A. § alapján levonja a társasági adójából;
- az áfa felét visszaigényli (nyílt végű pénzügyi lízingnél lehet);
- 20% önerővel vásárol és 20% maradványértéket állapít meg;
- a 21,4 millió forint és a lízing során kifizetett összeg közötti részt visszaforgatja a vállalkozásába 10% profittal;
úgy az alábbi táblázatot kapjuk eredményül:
önerőre eső áfa (Ft) |
-1 080 000 |
ebből visszaigényelhető áfa (Ft) |
540 000 |
lízingdíj kamata |
Tao törvény 22/A. § alapján levonható a társasági adóból |
első év lízingdíja (Ft) |
-3 000 000 |
első év lízingdíjra eső áfa (Ft) |
-810 000 |
ebből visszaigényelhető (Ft) |
405 000 |
Cash flow az első évben (Ft) |
-7 945 000 |
Cash flow a második évben (Ft) |
-3 405 000 |
Cash flow a harmadik évben (Ft) |
-3 405 000 |
Cash flow a negyedik évben (Ft) |
-8 485 000 |
A 21,4 m Ft és a ténylegesen kifizetett összeg közötti pénz visszaforgatásának nyeresége |
|
nyereség 1. év (Ft) |
1 745 500 |
nyereség 2. év (Ft) |
1 579 550 |
nyereség 3. év (Ft) |
1 397 005 |
nyereség 4. év (Ft) |
688 206 |
Nettó cash flow (Ft) |
-18 261 740 |
- A lízingelt autót először a 20%-os önrésszel indítjuk el, majd
- minden hónapban fizetjük a lízingdíjat. Ezek nettó értékek, amire az áfát is ki kell számolni, az áfa 50%-a visszaigényelhető. A lízingdíj kamata a társasági adóból a Tao törvény alapján levonható – feltételezzük, hogy a pályázó cég nyereségesen tud működni.
- Az első évben lévő cash flow úgy jön ki, hogy az önerő összege és 12 hónapnyi lízingdíj összeadásra kerül, valamint az áfa 50%-a. A kamat és az áfa másik részét nem számoljuk kiadásként, hiszen az levonásra tud kerülni.
- A második és harmadik évben a 12 havi lízingdíjak kerülnek kimutatásra és arra eső áfa 50%-a.
- A negyedik évben ugyancsak 12 havi lízingdíjak és azok 50%-os arányú áfája kerül kimutatásra, valamint az autó maradványértéke. A maradványérték áfája már nem vonható le, így az teljes egészében költségként merül majd fel.
- Miután nem költjük el a 21,4 millió forintot, hanem lízingeljük, így a lízingdíjak és a 21,4 millió forint közötti összeget mindig forgatjuk. A kalkulációban 10%-os hozamelvárással számolunk, feltételezve, hogy bármely jól működő cég legalább 10%-os profitrátával dolgozik. Tehát az itt felszabaduló összeget befekteti a vállalkozásába. Ha nincs jobb ötletünk, akkor rendelkezésre állnak állampapírok, amelyek a cégek is elérnek, igaz 4 év távlatában már nem fizetnek többet mint 6%-ot.
- A korrekciót amiatt kell alkalmazni, mert a lízingdíj kamatának is van áfatartalma, amit figyelembe kell venni, ennek az 50%-a visszaigényelhető, azonban másik fele nem.
Összefoglalva, ha valaki kihasználja az adózásban rejlő, mindenki számára egyenlő módon elérhető lehetőségeket, akkor a támogatott árhoz képest is több, mint 3 millió forinttal jár jobban. Hiszen így a nettó 20 millió forintba kerülő autót nem kell azonnal kifizetnie. A lízingelés miatt kevesebbet kell befizetnie, és a fennmaradó összeget pedig a vállalkozás érdekében tudja forgatni, befektetni, miközben élvezi a valamennyi adóelőnyt, ami ezzel jár.
Kategória |
Feltételezett bruttó ár (Ft) |
Támogatás (Ft) |
Cash flow (kiadás) támogatással (Ft) |
Cash flow (kiadás) adó- és hozam előnyökkel, lízingelve (Ft) |
Különbség (Ft) |
59 kw+ |
25 400 000 |
4 000 000 |
-21 400 000 |
-18 261 740 |
3 138 260 |
59 kw+ |
20 000 000 |
4 000 000 |
-16 000 000 |
-14 687 165 |
1 312 835 |
41-59 kw |
15 000 000 |
3 600 000 |
-11 400 000 |
-11 001 874 |
398 126 |
41 kw alatt |
9 000 000 |
2 800 000 |
-6 200 000 |
-6 607 624 |
-407 624 |
A táblázatokat végig számolva a különböző kategóriákon és árszintek mellett jól látható, hogy matematikailag egyáltalán nem éri meg a 4 millió forintos támogatásra menni. A középső kategóriában már véleményes, hogy valaki akar-e extra papírmunkát, hitelszerződést kötni mindössze 400 ezer forint előnyért cserébe. Az viszont egyértelműen látszik, hogy a 41 kw alatti kategóriában – feltételezve egy 9 millió forintos autót igenis megéri pályázni. Az adókedvezményt csak a KKV-k tudják igénybe venni, akik a társasági adózás alapján adóznak - a kivás vagy egyéni vállalkozók ezt nem tudják igénybe venni. Még amellett sem szabad elmenni, ha valakinek éppen nem áll rendelkezésre az elektromos autó teljes ára, ami a pályázat sikeres megvalósításának egyik feltétele, akkor tudja azt, hogy vannak alternatívák, ahol ugyanazt az eredményt tudná elérni.
Költői a kérdés, de mi a jobb, ha egy beruházást, ami több éven át szolgálja a vállalkozás érdekeit teljes összegében az első időpontban fizetünk ki vagy több év alatt, amikor a magmaradó pénzzel profitot is tudunk termelni?