Olyan kísérleti és elméleti munka, amelynek elsődleges célja új ismeretek szerzése a jelenségek alapvető lényegéről és a megfigyelhető tényekről, bármiféle konkrét alkalmazási és felhasználási célkitűzés nélkül.
Új tudásanyag megszerzésére irányuló kutatás, amelynek célja, hogy az így megszerzett tudásanyag felhasználható legyen új termékek, eljárások vagy szolgáltatások kifejlesztéséhez, illetve jelentős javulást eredményezzen a már meglévő termékekben, eljárásokban vagy szolgáltatásokban.
Az aláírásra jogosult vezetőnek lehetősége van a pályázati nyilatkozatokat AVDH-val aláírnia. Nem kell az adott dokumentumokat kinyomtatni, aláírni, scannelni és elküldeni, hanem a teljes folyamat elektronikusan lefolytatható az Ügyfélkapun keresztül. Fel kell tölteni a dokumentumot, majd néhány másodperc múlva a letöltési linkre kattintva visszakapjuk az aláírt változatot.
A társasági szerződésben, és/vagy a cégkivonatban szabályozott módon, a cég hivatalos képviseletére jogosult személy(ek)nek a cég nevében, az aláírási címpéldányban foglaltak szerint, vagy a cégjegyzésre jogosult személy meghatalmazása alapján teljesített aláírása, amely a cég előírt, előnyomott, illetve nyomtatott neve alá történő aláírás(ok)kal történik.
Csekély összegű (de minimis) állami támogatásnak minősül minden állami (központi költségvetési vagy önkormányzati) forrásból nyújtott támogatás. Együttes összege nem haladhatja meg a 200.000 eurónak megfelelő forintösszeget (adott üzleti évet, és az azt megelőző két lezárt üzleti évet kell figyelembe venni). A közúti szállításban működő vállalkozások esetében ez a felső határ 100.000 euró. Ilyen támogatás például a pályázaton belül az átalány, általános költség, koordinációs tevékenység.
Kreatív szétrombolásra utaló kifejezés, azaz olyan megoldások alkalmazására, melyekben az új technológiák és üzleti modellek lebontják a meglévő módszereket, akár gyökeresen átalakítják azokat, és így hatnak a termékek, szolgáltatások üzleti értékére
Azon adott projekt megvalósítása érdekében felmerülő kiadások, amelyek a projekt során elszámolhatók. Az elszámolható költségek körét minden esetben a pályázati útmutató/felhívás tartalmazza. Az elszámolható költségek felmerülését megfelelő, a kapcsolódó szabályozó dokumentum (megnevezése pénzügyi útmutató, elszámolási útmutató, pénzügyi tájékoztató) szerinti dokumentumokkal kell alátámasztani, áttekinthetően és tételesen részletezve.
Az energiaközösség alapvetően energiatermelők és fogyasztók összessége. Önkéntes és nyitott részvételen alapul, a tagok vagy részvényesek irányítják, akik lehetnek természetes személyek, kisvállalkozások, helyi hatóságok. Elsődleges célja nem a pénzügyi haszonszerzés, hanem tagjai, részvényesei vagy a működési területe számára környezeti, gazdasági és szociális közösségi előnyök biztosítása; - úgy, mint energiatermelés, beleértve a megújuló forrás alapú termelést, energiaelosztás, energiaellátás, energiafogyasztás, aggregálás, energiatárolás vagy energiahatékonysági szolgáltatások. De ide tartoznak az elektromos járművek feltöltésére irányuló szolgáltatások, továbbá egyéb energetikai szolgáltatások kínálata is tagjai vagy részvényesei számára.
A kedvezményezettnek vállalnia kell, hogy a pályázat megvalósítása során a támogatásból létrehozott kapacitásokat a projekt befejezését követő 3-5 évig fenntartja és üzemelteti.
A kedvezményezettnek a záró beszámoló jóváhagyását követően, a teljes fenntartási időszak alatt a Támogatási Szerződésben meghatározott rendszerességű és tartalmú adatszolgáltatási kötelezettsége a Közreműködő Szervezet felé.
Olyan ütemterv, amely a munkaszakaszokat, a munkaszakaszokon belül a feladatokat és részfeladatokat, továbbá az elvégzésükhöz szükséges időt (év, hónap, hét, esetleg nap) tartalmazza.
A projekt írása, elszámolása, módosítási igénye kapcsán kiküldött felszólítás, a Közreműködő Szervezet által megállapított hiányok, kérdések pótlására, tisztázására.
380/2014. (XII. 31.) Korm. rendelet 29.§
Induló vállalkozásnak nyújtott támogatás azon tőzsdén nem jegyzett kisvállalkozás részére nyújtható, amely legfeljebb öt éve került bejegyzésre, még nem osztott fel nyereséget, nem egy másik vállalkozás tevékenységét vette át és nem összefonódás útján jött létre. Azon vállalkozás esetén, amely nem kerül hivatalos bejegyzésre, az ötéves periódus kezdete a gazdasági tevékenység megkezdésének az időpontja vagy a gazdasági tevékenységre vonatkozó adófizetés kezdő időpontja. Valamint támogatás nyújtható azon összefonódás útján létrejött, fentebb meghatározott feltételeknek egyébként megfelelő vállalkozás részére is, amely esetében az összefonódásban részt vevő legrégebbi vállalkozás bejegyzésétől számított öt év még nem telt el.
A vállalkozás még nem rendelkezik egy teljes lezárt üzleti évvel. A pályázatok csak nagyon kisrészt támogatják az induló vállalkozásokat, a legtöbb esetben megkövetelik legalább az egy lezárt üzleti évet a pályázóktól.
Meglévő építmény, építményrész, önálló rendeltetési egység, helyiség alaprajzi elrendezésének vagy külső megjelenésének, illetőleg használati módjának megváltoztatása érdekében végzett, az építmény térfogatát nem növelő építési munka. Az épület alapterülete nem változik, de pl. funkció váltás miatt a belső határoló falak áthelyezése, új nyílászárók beépítése, stb. válik szükségessé.
Egy már meglévő termék vagy szolgáltatás az adott vállalkozás által továbbfejlesztett, vagy teljesen új változata. Továbbá az adott vállalkozás által kifejlesztett, korábban még nem létező termék vagy szolgáltatás.
A meghatározott célokra adott támogatások lebonyolítására, az adott operatív program végrehajtására a tagállam által kijelölt szervezet, amely felelős a támogatás hatékony és szabályszerű megvalósításáért.
A kaszkádfinanszírozás, más néven a harmadik feleknek nyújtott pénzügyi támogatás (FSTP) az Európai Bizottság által létrehozott finanszírozási rendszer, amelynek célja a közpénzek elosztása a kedvezményezettek - például start-up vállalkozások, érett start-up vállalkozások, KKV-k - támogatása a digitális innováció bevezetésében vagy fejlesztésében.
A Támogatási Szerződést (Támogatói Okiratot) aláíró pályázó, vagyis a támogatásban részesült pályázó, akivel a támogató szerv Támogatási Szerződést (Támogatói Okiratot) köt.
A pénzügyi és szakmai előrehaladást igazoló elszámolás, melynek keretében igényelhető a kifzetett előlegen felüli támogatási összeg és/vagy megkezdhető az igénybe vett előleg összegének elszámolása.
Az ipari kutatás eredményének tervekbe foglalása, azaz új vagy továbbfejlesztett prototípusok, termékek, eljárások, szolgáltatások tervezése, létrehozása, tesztelése.
A pályázati kérelem benyújtása, pár speciális esettől eltekintve, internetes felületen, egy kitöltő program segítségével történik. A pályázatok döntő többségében az EPTK felületet használják a pályázatok kezelésére.
A pályázati felhívásban/útmutatóban megadott százalékos korlátok az egyes költségnemekre vonatkozóan (pl. bérköltség legalább 30%-a kell legyen a teljes elszámolható költségnek).
A vissza nem térítendő (VNT) támogatások mellett megjelentek a visszatérítendő (VT) támogatási formák is. Egy pályázaton belül ezek kombinálva is előfordulhatnak, tehát a VNT támogatás mellett VT támogatás vehető fel – utóbbit vissza kell fizetni, ezekre az összegekre általában kedvező kamatozás jellemző.
Kettő vagy több vállalkozás és egyetem (egyetemi kutatóintézet) csoportja, akik közösen valósítanak meg egy projektet (pályázati kiírástól függően lehet kapcsolt és partnervállalkozás is konzorciumi tag)
Aki a konzorciumot vezeti/irányítja. Vezetőként felelős a konzorciumért, a konzorciumi megvalósításárt. Jellemzően közép, vagy nagyvállalat lehet jogosult a konzorcium vezetésére.
A pályázóra háruló kötelezettségek, melyeket a Felhívás/Útmutató támaszt a nyertes pályázókkal szemben, és teljesítésük kötelező. A nem teljesítésük szabálytalansági eljárást és visszafizetési kötelezettséget vonhat maga után.
A vállalkozás szerepel a NAV köztartozásmentes adózói adatbázisban: https://nav.gov.hu/adatbazisok/koztartozasmentes/egyszeru_lekerdezesAz adminisztrációs terhek csökkentése érdekében javasolt bejelentkezni a hatálya alá (KOMA nyomtatvány). Így kényelmesen és időt spórolva igazolható egy egyszerű lekérdezéssel a köztartozás mentesség.
A kutatás-fejlesztési tevékenység olyan alkotómunkát jelent, mely a meglévő ismeretanyag bővítését, új alkalmazások kidolgozását célozza. Magában foglalja az alapkutatást, az alkalmazott (ipari) kutatást és a kísérleti fejlesztést.
Olyan, az Útmutatóban felsorolt melléklet, amelynek pótlólagos megküldése nem lehetséges. Amennyiben nem kerül csatolásra, a pályázat az elbírálásból kizárásra kerül.
Olyan programozási dokumentum, amelyet az Európai Bizottság hagyott jóvá. Prioritásokra bomlik, amelyek intézkedésekből állnak. Magyarországon a 2021-2027 közötti periódusra 9 OP készült:Digitális Megújulás Operatív Program Plusz (DIMOP Plusz)Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program Plusz (EFOP Plusz)Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program Plusz (GINOP Plusz)Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program Plusz (IKOP Plusz)Környezeti és Energiahatékonysági Operatív Program Plusz (KEHOP Plusz)Magyar Halgazdálkodási Operatív Program Plusz (MAHOP Plusz)Terület- és Településfejlesztési Operatív Program Plusz (TOP Plusz)Végrehajtás Operatív Program Plusz (VOP Plusz)Határigazgatási és Vízumpolitikai Eszköz Plusz (HAVE Plusz)
Ebben a dokumentumban teszik közzé az adott pályázati konstrukció részletes leírását. (pl. támogatást igénylők köre, műszaki-szakmai elvárások, elszámolható költségek, költségvetési korlátok stb.)
A pályázat megírását segítő részletes, szabályokat tartalmazó segédanyag. A Felhívás és az Útmutató kapcsolatát úgy kell érteni, hogy az Útmutató tartalmazza az általánosabb szabályokat, a Felhívás szűkíti és konkretizálja azokat. Jellemzően az Útmutató és/vagy a Felhívás rendelkezik arról, hogy melyik a magasabb érvényű dokumentum.
A projektben beszerzett eszközöket, kereskedelmi forgalmával üzletszerűen foglalkozó, kereskedőnek, vagy gyártónak minősülő szállítótól kell vásárolni. Meg kell vizsgálni a piacon elérhető lehetőségeket, pár mondatban részletezni a piacfelmérés lépéseit (pl. indokolni, hogy a piacon elérhető azonos/hasonló funkcionalitást képező eszközök közül miért az adott típusú eszközt szerezzük be, bemutatni a megvizsgált honlapokat, kiválasztási szempontokat), szállítóhoz kapcsolódó referenciákat felsorolni
A kedvezményezettek kötelesek projekt fenntartási jelentést készíteni és benyújtani a projekt megvalósítását követő fenntartási/kötelezettségvállalási időszakban, a kötelező vállalások és egyéb indikátorok teljesüléséről.
A Támogatási Szerződés (Támogatói Okirat) aláírását követően azon koordinációs és adminisztratív tevékenységek összessége, melyek a pályázatok szabályos és sikeres megvalósítását segítik.
Új vagy továbbfejlesztett termék, technológia, szolgáltatás létrehozására irányuló kutatás-fejlesztési tevékenység során létrejött mintapéldány azzal a céllal, hogy bizonyításra kerüljön az ötlet műszaki-tudományos szempontból való működőképessége.
a PV a fotovoltaikus kifejezés angol megfelelőjének a rövidítése, vagyis legyen szó fotovoltaikus napelemről, PV napelemről, összességében minkét esetbe a közismert napelem technológiáról van szó
A pályázatokkal összefüggésben, amennyiben a kapcsolódó pályázati kiírás másként nem rendelkezik: a pályázathoz igénybe vett tipikus közüzemi díjak, telefonköltség (csak előfizetéses), iroda- vagy laborbérleti díjak.
Nemzeti Intelligens Szakosodási Stratégia (Smart Specialization Strategy, S3): A 2021-2027 fejlesztési időszakra érvényes intelligens szakosodási stratégia feltérképezi a nemzeti és regionális erősségeket, meghatározza a rájuk alapozható intelligens szakosodási irányokat.
Az S3-ban 8 nemzetgazdasági prioritás jelöli ki azokat az intelligens szakosodási irányokat, amelyek esetében az erőforrások koncentrációja és a KFI fejlesztések ösztönzése jelentős versenyelőnyt képes biztosítani hazánk számára: a Mezőgazdaság-élelmiszeripar, az Egészség, A gazdaság digitalizációja, a Kreatív ipar, az Erőforrás-hatékony gazdaság, az Energia és klíma, a Szolgáltatások és az Élvonalbeli technológiák fejlesztése.
2 további, horizontális prioritás pedig a készségek fejlesztésére és az üzleti környezet modernizálására vonatkozó célokat fogalmazza meg, amelyek a nemzetgazdasági prioritások hatékony megvalósítását támogatják: Képzés, oktatás, valamint a Közszféra és egyetemek innovációja.
Jelentős mérföldkő a kkv-k versenyképességének fokozásában, a vállalkozókedv támogatásában, az erősségek kiaknázásában, valamint fontos eszköz a következő időszak kihívásainak hatékony kezelésében, legyen szó az ipari digitalizációról, a regionális gazdaságok fejlesztéséről, vagy akár a KFI együttműködések megerősítéséről.
Az alkalmazandó jognak a gazdasági szereplő cselekményéből, vagy mulasztásából adódó bármilyen megsértése, ami az Unió költségvetését a költségvetésre rótt kiadás formájában sérti, vagy sértheti.
Kizárólag az adott kutatási projektben részt vevő kutatók, fejlesztők, technikusok, egyéb kisegítő személyzet személyi jellegű ráfordításai kizárólag a támogatott projektben végzett tevékenységük mértékéig. Személyi jellegű költségek esetén a következők számolhatóak el: munkabér (bér+járulékok), megbízási díj.
Olyan munkavégzési mód, amelyben a munkavállaló a munkát a munkaidő egy részében vagy egészében a munkáltató telephelyétől elkülönült helyen végzi. Munkaszerződésben rögzítendő (Mt. 196. §).
A TEÁOR számok listája egy kódrendszer, amely csoportosítja az egyes gazdasági tevékenységeket. Ezen tevékenységi kódokat kell használni a cégek főtevékenységének és másodlagos tevékenységeinek meghatározásakor.
Teljes lezárt üzleti évnek számít, ha az adott vállalkozás a teljes naptári évben (365 napon át, 01.01. - 12.31.) működött. Egy januárban alapított vállalkozás (pl. 01.06., tehát 01.06. - 12.31.) hiába működött majdnem egész évben, az alapítás éve még nem számít teljes üzleti évnek.
A TESZOR számok listája egy kódrendszer, amely csoportosítja a tevékenységekhez tartozó termékeket, valamint szolgáltatásokat. Pályázati szempontból előfordulnak olyan esetek, ahol kizárólag meghatározott TESZOR számú terméket vagy szolgáltatást lehet beszerezni.
A támogatási összeg kifizetése a projekt során keletkezett, elszámolni kívánt számlák kifizetési igénylés keretében történő benyújtását/ elfogadását követően történik meg.
Minden értékesítendő termékhez tartozik egy vámtarifaszám, a besorolása kihat a termék után fizetendő adóra. Pályázati szempontból előfordulnak olyan esetek, ahol kizárólag meghatározott VTSZ számú termékeket lehet beszerezni.
Kérdése van? Elakadt? Vegye fel velünk a kapcsolatot!